Thursday, March 22, 2012

Tudung Di Kepala, Selipar Di Kaki



Skang ni baru je jalan 2,3 meter mesti mulut aku dah start nak kutuk orang... Sumenya sebab kelahiran tudung-tudung aneh yang tengah hot dijual kepada mereka-mereka yang tak berapa nak hot... Hari tu, masa nak pergi kuliah, aku jumpa minah yang pakai tudung ada rama-rama besar gajah atas pale... Aku ingat dia nak pergi shopping kat memana... Rupanya dia pun nak pergi kuliah jugak... WTF? Pergi kuliah je kot... Melaram macam nak kahwin ngan bapak orang pulak... 

Errkkhhh!! I tercekik!!

Hari sebelum tu, aku jumpa pempuan pakai tudung berlilit-lilit sana-sini... Aku tengok pun sampai lemas... Kepala dia dah macam orang lepas eksiden ngan jengkaut... Doktor mana yang balut pun aku taktaw... 
Dia pun nak pergi kuliah jugak... 

Sebenarnya dah banyak sangat tudung yang pelik-pelik kat Malaysia ni... Tudung Syria lah, tudung Wardina lah, tudung Mawi lah... Aku bukannya tak suka pempuan bertudung... Cuma, nak berpakaian tu biarlah bersederhana, kena dengan tempat, kena dengan masa dan yang teramat-amat penting, kena dengan muka... 

Kalau setakat nak pergi kuliah tu, pakai tudung biasa ngan baju kurung kan cantik... Pergi kuliah nak carik ilmu, bukannya nak carik lembu... Eh? Nanti biarlah nampak sopan, kurang orang yang nak merogol... Kalaulah pakai tudung yang ada bling-bling sampai boleh nampak dari 5 batu jauhnya, tetiba plak masa tu ada perogol bersiri nak carik mangsa, sape yang susah? 

Pakai tudung tuk apa? Kalau niat tu tuk tutup aurat, baguslah... Alhamdulillah... Tak salah nak berfesyen, tapi janganlah sampai lupa tujuan bertudung tu... Jujur aku cakap, aku lagi suka pempuan yang simple... Tapi, yang reti jaga maruah diri di samping berpenampilan menarik tanpa perlu menarik perhatian satu dunia kalau dia ada beli tudung baru... 
Simple tak bermakna hodoh kan? 

Hai awak! Jangan lupa letak saya atas pale awak key!

Aku rasa tak perlu pun letak rama-rama, riben, lembu, kupu-kupu, tulang ikan, bunga matahari, kanggaru, ataupun kain bandage atas pale... Serius, bagi aku, memang tak cantik langsung... Rilek sudah lah... Tak perlu menonojol-nonjolkan diri di khalayak ramai macam orang tak cukup kasih sayang... Kalau rasa-rasa tak cukup kasih sayang jugak, balik rumah mintak kat mak bapak... Cakap kat mak bapak, nak kasih sayang lebih sikit... Kalau diorang taknak bagi, pergi nangis sorang-sorang kat tepi longkang... 
Kah3... Pandai jugak aku wat lawak, kan? kan?




*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*


Aku dah lama perati makwe ni... Agak-agak boleh tak aku ngorat beliau? 
 Ala-ala awek Maghribi gittew... Oh, cumilnya dia....
(Ni bukan gambar aku)

91 comments:

Hakeem Yusof said...

oh sweet

doyah said...

damn gile gamba yang last skali. au au au. keles tudung kaw!! :P

Unknown said...

oit2 terasa
but g kuliah tak pakai la lilit2

juz 4 fun..takde gajah pon atas kepala..n still labuh tdung tu..tapi mmg mcm2 gaya pelik..sampai motip ttp aurat tu lgsung tkde.pe kehe nmpk leher.ikut siti la tuh

nurulnadiaroslan said...

tudung mawi pun ada. bila masa mawi pakai tydung?? haha. same laa. aku pun tak suke pakai lilit2 ni. panasss

Anonymous said...

:) betul !

dayah said...

las pic tu jantan kan?
sy suka tgk perempuan cantik mantik tp jgnla complicated pakai tudung pelik2

Hani Nabilia said...

hahah yg rama2 besar gajah tu ak lom try ag...n ak rasa cam nak cuba jew..eheheh nak rasa berat ke tak =P

cik FIFFY said...

rama2 atas kepala. sweet apee. hehe

xynophillious said...

ko giler ape nak ngurat diri sendiri...hahahaha

XIX Dragunov said...

comel gile awek maghribi ni, siap ade janggut lagi~

Unknown said...

huaaa..melampau tol awek diatas

starsyeea said...

heh...gembira aku baca entri ko neh...bertudung tahap rilek2 suda...takyah laram ala2 pengantin tak jadi nikah...adoiii

psttt...share2 la awek tu, bleh?

ngeeee :p

InTerNa said...

baru terpikir nak tukar pesen pkai lilit, huhu..

budak kecik said...

erk. mcm awek maghribi? wahaha. ak tgk sepesen ngn awek bangla je. kahkahkah

tp betul la weyh. nk g kuliah je kot. tp pakai tudung cam nk g party. adeyh

haney said...

like diz 1!
kdg2 tu ade yg cam nk g kawen
lectrer yang gaji byk tu pon steady je
xde pon makeup2
kdg2 student je make up lebih2 cam opera cine
g klas nk tuntut ilmu
bkn tok mlaram kn?

eve said...

haha.. apakah. sy rasa lembu tu pun xnk duk atas kpala. :D

niena witwit said...

woahahaha...

kelaka tgk pic yg bwh skli uwh . .

chumel !

nadzirah yahya said...

ha3..nice blog!

Anonymous said...

patu yg plg xleh bla kalo ppuan gmok pki selendang lilit2. da rupa fishball letak atas tembikai. LOL

jimah said...

ahahahaha.. saket perot gelak..

btw, trend kot sume mende tu,, biar ah nak ktrg pompuan nak cube sume2 tu.. kan org kate, belajar dari kesilapan.. biler da pakai, nmpk x lawa, baru ah ktrg benti pakai.. hehehe..

therosputih said...

aku setuju benar ngan kau...kalu sume laki mcm kau, kompem takde jual tudung pelik2 nih...mungkinla kan...

fiza sarawak said...

hah!finally.u;re back!!
loveeeee dis entry so much!!
mmg cukup rasa.keep it up=)

Anies Anessa said...

haha..awek cun tue...
nak ngorat jgk...

fArhAnA said...

Napa tajuk dia ada selipar di kaki? haha

neesa said...

kahkahkah...awek magribi pe cmtuh..sengal jela.haha

Anonymous said...

comel gila nak mampos ko nih. hahahaha. setuju. ade je minah over mcm tu, pdhal nk g kuliah je pon. menyampah weh menyampah!
ke jeles?? hahaha

cik chocomint said...

haha..kurang kasih sayang eak? ada sesetengah tu suka bergaya bkn nak tarik perhatian org..tapi bergaya utk kepuasan sendiri..tapi kna ngan tempat n gaya..klu tak, nampak pelik!

NoraChan said...

hahaha,.. gua pon xsuka tudung pelik2 tuh... tengok pon rimas,. nak pakai jauh sekali la... hahaha

Adlan said...

hahaha..mungkin dia rasa dia cantek kot pakai rama2 gedabak atas kepala.. konon2 rama2 from Afrika.huhu...

pergi kuliah carik lembu! ahaha..

Si-D said...

gambo las mcm muka ko jer..hahaha...hai awk..auuu...hak3

Waibee's said...

aku pon rsa cmtu tgok kwn2 aku gi klas cmtu.. haha.. tpi sebab kawan, aku biaq ja depa pkai cmtu.. haha

sarah zulk said...

hi faiz.. hahaha.. lawak tak hengat dunia kau bagi.. tapi mmg betul... islam ajar cara sederhana.. =)

ps: entry ni dah boleh simbolyze pendapat sume budak laki yg lain tak??

Kopak Otak said...

aku tak pernah pakai tudung pelik2 tu. sampai sekarang aku still pakai tudung 4segi tu. tp membe2 aku cakap aku outdated. pulak dah. kadang2 aku rasa mcm malu, tp mak aku cakap takpe. niat untuk tutup aurat. bukan nak berfesyen. nnt kalau dah cantik, timbul perasaan riak takbur pulak. entah lah. wallahualam. hehe

fungi freak said...

hahaa.... aku sgt setuju dgn engkau... aku pompuan jugak... turut merasa pelik dgn mrk2 y suke pakai tudung pelik2 nie....

sure bkn taste aku jugak...
klo y cun tue... ok la...
ade y x cun tue...
adoiii lg terserlah kehuduhannya... ntah aku no comment... tp kt mne2 pon mmg dah jd trend tudung berbelit2.... mmg pelik tp benar huhu... hahahaaa...

Panglima Arep said...

hahaha.. ngeng..
giler suwittt awek yg gmbr last tuh..
phewwwiiiitttt

eastzatul hidayah said...

hahahaha..agak2 membe ko penat gelak tak klu ko buat lawak??

airaniez wirdani said...

haha..paiz emo ke?student yg melaram beria g kelas ni biasala..nak test market..kot2 lecturer bg markah lebih nmpak *bling2,kupu2,tulang ikan, lembu?* atas kpala tu..hihi

aishaz carleed said...

btol laa..pkai tudung cmtu,xmacam gampang plak...eee akak xske budak2 skrg pkai tudung cmtu..tq sbb pendedahan anda...

Carnation said...

Serius aku suka tengok pompuan2 pakai tudung lilit2 ni. Comey kot.

Tapi tak teringin pulak aku nak pakai camtu. Remeh.

mimizuzuhaha said...

letak lembu atas pala tu aku xleh terima hahaha

Anonymous said...

biasalah lah tu. wanita ni complex. susah nak paham. ini amatlah terpancar dari segi pemakaian mereka yang complex jugak. perempuannnn...

monalea said...

betul.biar simple

H A N S said...

hahaha..awek last tu apsal ader bulus2 di dagunyer yerrr...?? hahaha

cikpia said...

aku setuju bangat!!!!!

Lina said...

a ah la..awek mane tu?cun gile babas, nak usha gak....hikhikhik

Anonymous said...

ak singgah nak kasi jongos makan...best gak entri ko ni. gembire ak bace. hik3

Kak Long said...

sy tak letak riben/kupu2 ats tudung, sy ok.

shah zahar said...

ceh~
kao pk lawa la gmba ko tuh...

touya said...

lebih suka diorang berpakaian simple dari pakai pelik-pelik

zikeryhassan said...

awek maghribi terlebih hormon testosterone agaknya. hihi

Amanie Khairunnisa said...

aku ari2 pkai tudung itam yg maen sarung jek tu. x reti aku pakai tudung belit2 tu. ahahaha

Anonymous said...

'suke' gile ngan bahase kau ni la...
hahahahahha

jgn asyik dok mengomen anak orang je..nnt dpt bini lilit tudung smpai telilit kau skali, baru tau..

ye la, cinte tak mengenal style kan..~

~wani~ said...

fesyen biar kena pada tempat dan yg penting, menutup aurat..:)

Anonymous said...

ayt tu nk tgur tp dlm islam pun ad ckp kn..
niat tk menghalal kn cre..
kasar sgt bhse nih.
mungkin tu yg blh menarik viewers kn.tp,ntahlh..
btw,great entries!

yan_n.i.m said...

ok la tuh klo sorang dua pakai mende alah atas pale tuh..

klo ade kat tempat aku tuh, siap pakai beramai ramai ag.. cam zaman skola jek nak pakai same2 nih.. haha..
sumpah lawak doe :P

AiraEzaira said...

hahaha...
xpernah kering gusi bce entry2 ko!!
keep it up!!^^

chittysarah said...

agagagaga~~
nice!

budak kacamata said...

huhu..luahan hati drp pihak llki..tp ak pon stuju ngan ko faiz..ak yg pmpuan nie pon rimas tgk..simple2 sudeyh..simple tak bermakna hodoh..i like dat word..huhu

Nor said...

setuju2..kak Nor tengok ramai dah org pakai tudung yg pelik2 dan lilit..rambu sana sini..camana tu?

Cik SCC said...

hahaha..

nak ngorat awek maghribi tu leyh tak..??

ngoratkan utk abang...hohoho

miss L said...

sayer setuju doww!

... said...

0kie..aku tolong back up awek2 yang pakai tudung lilit eh..;)

aku kadang2 pakai gak tdung lilit2 nih..tapi still dapat tutup ape yg patut ditutup..kalau betul lilitannya,boleh labuhkan bahagian depan,blakang..

kalau yg spoil tuh..xpandai melilit n pegi letak menatang besar atas kepala plak..aihh..xdapat den nak nolong..ha2

4 me..pakai tudung camtu bukan nak tarik perhatian lelaki or xcukup kasih syg..tapi atas kepuasan sendiri..tiap org ade perasaan nak kelihatan cantik/kemas..honestly aku kadang nak kuar ke cafe pown iron baju t-shirt..xmo kedut2..

lain orang lain cara..ada yg suka bergambar..ada yang suke bergaya..ada lelaki yang xsuke dan ada certain yang suka sebab btudung camtu honestly nampak lebih elegant..

tapi tiap org berhak nak kate pape kan..contohnya ko mnyampah bile tgk sorang awek pakai tudung lilit2..ko da start nyumpah2..dlm mase yg same,awek tu plak mnyampah tgk ko tenung dye dgn baju kedut2 segala..dye pown akan nyumpah2(or tulis kat blog dye..??)..ha2.;)

moral value : tiap org ade stail masing2.sat agi lau dapat awek/bini yg suke lilit2..confirm xbanyak bunyi..;p

Unknown said...

kalah wanita maghribi uols..haha..cantik pompuan tuh..ada janggut seciput..haha..

tudung bola krismas pn ada skarang ni

safiah sokher said...

SEYES SUKA GILER ENTRI NI!!

Sesgt la setuju.Folo molo kau :D andd jgn lupa visit belog aku oke

alinlon said...

yeah ! simple itu lagi bagus :)

suha said...

memang stuju..
ari tu ade sorang clazmate dtg claz melaram gler..
macam nk g kenduri kahwin dowh..trus jadik bahan gosip aku ngn kwn2..hehe

Aidy Shahiezad said...

yeah... aku pun pening tgk fesyen tudung skrg nie... uhuhu... :)

----------
my latest entry:-
Sketsa Sebuah Kisah Aku Yang Khilaf..
http://aidyshahiezad.blogspot.com

Unknown said...

abg nie mmg best lah.saya mmg tabik spring kat abg.abg mmg kelakar.hari2 tau saya tengok blog abg,nak bace itu ini.apa2 pun ILY so much lah:)huhuhu

budak kacamata said...

ak pon stju la ngan ima..kiter xley puaskan ati sume pihak..noktah..huhu

sara said...

gmba kt blog sume mrepek
huhu:P

sara said...

gmba kt blog sume mrepek
huhu:P

Anonymous said...

Terima kasih untuk ini post.Admiring indah waktu dan usaha yang Anda lakukan ke dalam blog Anda dan informasi rinci yang Anda tawarkan..

ina said...

biase la.. girl.. ske yg ala2 sweet2..

yuiameera said...

ermmm..yg bnda kt atas kepala 2,kdg ada yg sweet je..xyah pkai yg besa2,kecik2 sudah..sweet apa? heee

WanFadhilah said...

aku pun perempuan, tpi aku pun agak pelik jgk la dgn fesyen bertudung skrng nih.. uhuhu.. macam2 pesen..

LiNdA ZaiN said...

penampilan 2 sangat penting..mmg la nak g kuliah untuk menuntut ilmu..tp klu penampilan menarik n kemas ianya juga mempengaruhi ilmu untuk meresap dlm otak kan..huhu

aina ashaari said...

betul2..mengarut jerk letak bendalah binatang tu...

Saidatul Noor Farhana said...

dlm islam kelihatan cantik adalah wajib...iaitu cantek zahir dan hati nurani...berfesyen ke, ikot trend ke pe ke semua blh..asal kn kne tempat n gaya...

aku pn pkai tudung lilit bagai yg ko ckp 2...as long as x menyusahkan aku n x keterlaluan, aku hepi...:)

nice n3...human learn from mistakes...

MiZ Rayy said...

biasa bro.. smbl mnyelam minum ayaq.. p kuliah kna pkai cun2.. kot2 lecturer tergoda n bagi markah lebeh... wuahahaaa... apa pesen ntah... tu xkira yg sggul besq gedabak tergoyang2 ats kepala lg.. mencemar pndgn betoi...

nadia natasya said...

haah rimas doee belit2
faiz meh dtg singgah blog aku :D

Anonymous said...

hahaha..lawak doewh.. sangt stuju sama lu bro..!! act ak y pmpuan ny pn rimas tgk pmpuan len pkai tdung belit2..agk2 la nk brpesen pn kn..huhu

emieysandra said...

haha..xckup kasih syg upenyer..huhu~

Teha Nur Fateha said...

letak lembu ats kepala?hahaha..xleh bygkan... aku pun mmg meluat tgk bdk2 pmpn yug pg kelas melaram bagai nak rak.rama2 ats kpla besar gedabap.lepas tu aku mengumpat die ngn kawan aku.kn dh dpt dosa..hihihi

nacha kusOd said...

nek nyampah gak tgk minah2 yang g kuliah cm nak p interbiu jmper bkal mentua neh , ahaha mekap tebal cm kamus dewan edisi 4 , haha nice blog !

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

woi,...aku suaka kot gadis2 bertudung macam tu...hahaha

tp biorla xnampak complicated sangat belit2 tu..

yang melampau sangat tu agak annoying ..

Mahfuzah said...

hahaha..sy blom try lg yg ade rama2..rasa cam over sangat lak...kui3

Yaya Maisarah said...

wahh... ade bace satu komen tadii, cik anon pon setuju.. hebat lahh ko tapit!

Anonymous said...

tp betol laa, mmg ada byak pompoan jenis cmni kat tempat aku.padahal nk p kelas je pun, tp bukan main bergaya. tp yg bergaya tu bukan part mane pun, part tudung je. mai tang baju, cesh! baju kurung je pun, suo kembang, slipa jepun.kah3

SayabudakBaru Belajar said...

Aku mmg simple pakai ariani je tapi bagi aku xsaah nk belit2x or ade brooch lawa2x sbb aku ade ramai je kwn 2x yg pakai tudung labuh tapi still nmpk kemas dan bergaya ..... bile masuk usrah nih aku sedar Islam xpernh limit pun manusi tuk bfesyen asalkn menutup aurat bkan setakat btudung ..... yg selebihnye kalau nk belit2x dgn tali pinggang pun boleh atas kepala kalau rasa cntik ha2x

LynnDamya said...

hahahaha...aku xterasa ! yesss ! yesss! btw, awek yg last sekali tu mmg cun habis ! (-_-')

sakuraspicelife said...

x cantii kpkai tudung simple2.lg2 tudung bawal,4 segi tuh.cm pompuan kg jer hahaha.kalu tudng berfesyen,bru ader styleee.lg2 blogger style.wooww ader klass.tp still tuutp aurat.kiter hidup kene ikut peredaran zaman.xkan nk gi kj.pkai kain pelikat,pkai songkok tinggi cm zmn p.ramlee.agak2 la woii.samer la dgn tudng.heehhe.kalu aku jd laki,bosan ar tgk awek aku,bini aku asyik pkai tudung samer jer tiap2 ari.nnti laki gak yg complen,bosan lar.last2 cr aweks seksi meksi.dh phm dh prangai laki.peace no war!

back to top