Sunday, September 2, 2012

Hidup Ibarat Sebuah Jamban




Hidup kita ni ibarat sebuah jamban... 


Sebuah jamban biasa, bergantung kepada pandangan orang lain... 


Buruk pandangan orang, buruk lah jadi nya...


Setiap hari akan ada orang yang datang meminta secebis pertolongan...


Jamban berbakti dengan cara menadah tahi serta kencingnya... 


Terpulang kepada jasa baik orang itu sama ada mahu berbakti semula dengan cara membersihkannya kembali atau sekadar membiarkannya kelihatan keji dan hina...


Setiap jamban berlainan sama sekali kerana ada jamban yang murah dan ada jamban yang mahal...


Kebanyakan dari kita lebih cenderung untuk memilih jamban yang mahal...


Jamban yang murah akan berterusan dipinggirkan...


Melainkan jamban yang mahal sudah penuh, barulah jamban yang murah akan dipandang sebelah mata... 


Ada juga jamban yang bertutup secara sepenuhnya dan ada jamban yang hanya bertutup separuh...


Sudah pasti jamban yang bertutup penuh akan kelihatan sempurna... 


Tapi, mengapa ada yang tetap memilih jamban yang bertutup separuh?


Terdesak? Ya, mungkin...


Atau sekadar untuk memanaskan punggung sebelum beralih ke jamban yang lebih baik... 


Jamban yang tidak mempunyai air akan dipandang keji, sekalipun pernah berkhidmat dengan cemerlang semasa air nya masih ada...


Sebab itu lah, nasib jamban dan manusia tidak banyak beza nya... Buat baik macam mana sekalipun, belum tentu akan dibalas baik... 


Entri ini ditulis selepas balik dari jamban... Keh3

35 comments:

ashraf said...

pakai jamban mahal baru gaya western

cik filiana said...

mcm jmban cte antu kak limah je

TWEETY BERT said...

ahahaha.. memang kretipp!!! gunalah jamban... tanpa jamban saperlah najis kita...

ApizMabux said...

berry la tu

+d.O.Y.A.h+ said...

mak bau taik ye disini

wath said...

terbaek!!

meeranamera said...

kreatif entry nih.. suke :D

Leena said...

okay fine...jamban..ciss

yuyu lar said...

hahaha..sadis2..sob sob sob..

anies anessa said...

hahaha...apa pulak diibaratkan najisnya

Bella ♥ said...

hidup jamban! hahahaha ;DD

patut ada BAU!

fatan fauzan said...

entri kau yang paling relevan aku pernah baca.kahkahkah

lisa said...

macam jamban rumah nenek dulu-dulu. he he

ENCIK TIKUS said...

keluarga si peah apa motip kau bela ? aku nak bagi makanan pun tak boleh *sigh*

nik lan nik mat said...

patutla org selalu samakan aku dgn jamban...
skrg br aku tau ape relevennya..
trime ksh paiz...hahaha

hakeem kira said...

ibarat jamban duduk tapi orang bercangkung atasnye

fyezah hasbullah said...

muahahaha.. sumpah ko kreatif doh .. samakan jamban dengn kehidupan .. HAHA

azie said...

. .hidup kita ibarat jamban ??. .wah ,ayt tg sgt2 lh dramatiz. .keh2

tika chokot said...

weyh , suka gila kau punye comparison ni ! syabas inspektor sahab ! HAHAA :D

Aqillah Majid =) said...

jamban!? apekahhhhhh

kamchap said...

tahap ambiguity yg tinggi namun amat bagus hujahnya.syabas paih tapek..

Ayeem Jemain said...

manusia mulut bau jamban camne lak? haha

Faiz Tapit said...

ahh,, ko gay.. hahahha

faiz_nordin said...

haha lawak la ko nih bro

Naddia said...

jamban kat times square canggeh. aku tak tau nk flush camne
bulu2 keramat

hiro said...

saya insaf bang.

Shidy said...

mendalam maksd nyer...tp ayat yg las tu wat spoil..haha

"eii......bak te ria...."

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

siapalah kita tanpa jambang..itu adalah hakikat yang kita harus terima dalam hidup...haha

Anonymous said...

smart br0...
mntak share..
=D

Faiz Tapit said...

wokeh, share aje ye... jangan memalu

FaKArePa!n said...

sila bayar 20 sen setelah menggunakan jamban.. sekian terima kasih.. hehe


Jom baca,,
April Fool Dari Perspektif Barat

haqimi zulkefli said...

mungkin patut pergi jamban the gardens, rm5 per entry! HAHA mantap bhai. haha
nice lah wehh.. :)

NuR 'aQiLaH said...

kbkk
kemahiran befikir secara kritis dan kreatif -__-"

farhanna said...

macam tandas lama rumah nenek sy ! haahahhaa

Ain Dzaya said...

kritisnyeerrr..dan sangatt puitiss,....syabas tapit!

back to top