Monday, May 16, 2011

Selamat Hari Guru, Cikgu



16 Mei merupakan tarikh yang bermakna untuk semua warga pendidik seluruh negara... Selamat Hari Cikgu aku ucapkan kepada mak ngan aboh aku sendiri dulu sebab mereka memang kerja sebagai cikgu... Selamat Hari Guru sebenarnya kurang sedap bunyinya dari Selamat Hari Cikgu... Hik3

Masa aku sekolah rendah dulu hadiah yang tak pernah miss aku bagi kat cikgu-cikgu aku tak lain tak bukan pen merah lah... Selain jimat duit, hadiah tu sebenarnya sangat menguntungkan cikgu-cikgu sekalian... Tak payah beli pen baru nak buat menanda, ye dak? Sekarang dah zaman moden terlampau ni aku taktaw lah budak-budak bagi hadiah apa kat cikgu diorang... Mungkin I-Phone sebijik? Speaker Altec Lansing? Bagi I-Pad? Jangan bagi pad Libresse tu dahlah...


Dalam ramai-ramai cikgu yang pernah ajar aku kat sekolah, cikgu peberet aku ialah Puan Rahayu Mohamed... Ni cikgu add math aku masa kat Integrasi Kuantan dulu... Dia lah cikgu yang paling tak pernah give up nak ajar aku yang sememangnya lembu dalam bab mengira ni... Masa form empat dulu, add math aku pernah dapat 3 per seratus... Hebat kan? Kalau bukan sebab cikgu Rahayu ni, memang markah camtu lah aku akan dapat time SPM... Trimas cikgu... 

Aku cerita pasal cikgu Rahayu ni bukan bermakna cikgu-cikgu yang lain tak bagus... Bagi aku semuanya hebat-hebat... Bukan senang nak jadi cikgu ni sebenarnya... Masa kat sekolah dulu pun, aku suka main kejar-kejar ngan cikgu... Tapi, cikgu jelah yang kejar aku... Aku tak pernah pun kejar diorang... Tak adil kan? Grrr


Antara denda yang aku pernah kena dulu:
- Lari keliling padang pakai baju batik
- Pumping
- Sebat buntot
- Sebat tangan
- Diri atas kerusi
- Tarik sideburn
- Tarik misai
- Public canning

Apa-apa pun, Selamat Hari Cikgu kepada semua warga pendidik Malaysia... Moh le kita dengar lagu Kami Guru Malaysia... Kemah boh lagu ni... Hik3


14 comments:

vampire's lovex said...

hahaha kena lari padang pakai kain batik...

vampire's lovex said...

*baju batik

IQBAL ZARIN said...

best gile jd budak nakal. aku jd budak ala2 nerd mcm x de life. huhuh

Afifah Mohd Yusoff said...

hahahaha

zoul yazix said...

ini lah hasilnya apabila anda memakan kertas ; faiz tapit.

Yuyu said...

LAGU TU SIAP HAPAL KOT.

BAIK JUGAK YE PAIZ ZAMAN SEKOLAH.

OKEH TERCAPSLOCK..

SELAMAT HARI GURU MAK ABAH PAIZ...:)

Ayeem Jemain said...

tarik misai aku tak pernah sbb aku bukan jenis berbulu punya olang

beejay said...

haha...ak suke alasan ponteng prep 2...cam sial...

airazulaikha said...

saya bangga menjadi guru.. hehe
"guru pelatih" je baru.. hahah

I N S P I R A T I O N A L E F E K S said...

selamat hari guru

Raden said...

ko becinte dgn cikgu tuh ke hape nie...

Mashe said...

tarik sideburn sakit kn? tgok bdk2 laki slalu kena, muka msing2 macam nk nages

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

haha..part main kejar2 tu besa sangat lah..

tp bilah dah jadi pengawas aku jadi control skit kenakalan aku...bajet baik..haha

NADIA RAJAMI said...

hoho..samela.. my pebret cekgu is Mr Lim, ajar addmath.. gigih tol cekgu tu.. memula salu dapat D/E.. tgk spm dapat A.. terharuuu

back to top