Wednesday, June 1, 2011

Cerpen - Aku Seekor Lembu Part 1




Cuaca hari ni sangat baik... Aku bingkas bangun... Matahari sengih-sengih je nampaknya... Mentang-mentang lah semalam baru dapat kapel ngan Pluto... Kapel nak jauh-jauh je... Aku jalan-jalan kat padang sambil pijak-pijak siput khinzir... Seronok dengar bunyi diorang kena pijak... Lagipun, tak payah nak samak-samak... 


Angin masa tu takde langsung pun... Tak bangun lagi lah tu...
"Woi Ngin, agak-agaklah... Dah pukul berapa dah ni! Bangun, bangang!", marahku pada angin... 


"Yelah, yelah... Kecoh lah", jawab angin sambil menarik muncung... 


Ahh... Barulah sejuk sikit... 


"Woi matahari, tak payah nak terik-terik sangat lah... Panas sial!", jeritku pada si matahari... Dia pulak boleh buat muka bodoh main daun terup dengan bulan... Pelik jugak pasal si bulan tu selalu waktu ni tido je... "Matahari, malam ni aku belanja shisha", pujukku... Lepas menunjukkan isyarat bagus kat aku, dia pun pergi main daun terup kat tempat lain... 


Aku pandang bawah, rumput-rumput kelihatan segar dan sedap... Bukan main gembira lagi diorang... Nampaknya macam tengah ada sukaneka... Tanpa mempedulikan rayuan mereka, aku pun terus makan semuanya... Padan muka... Puas hati aku... 


Aku jalan-jalan pastu jumpa Pak Man Dol, spesis kerbau yang besar gedabak tanduknya, tapi kecik telornya... 


"Wasap Pak Man?", tegurku... 


"Fakof", jawab Pak Man Dol ringkas... "Kau tu duduk nya kat Malaysia jugak... Tak payah nak cakap omputih sangat lah", sambung Pak Man Dol lagi... 


"Eleh, fakof tu bukan ke omputih jugak ke... Bebal!", marahku dalam hati... 


Aku pun terus blah dari situ... 


BERSAMBUNG...

44 comments:

NURUL AINI NORAZMAN said...

otai betol la lembu ni,.hahah

strawberrycincau said...

kah3... best! ok2. mnanti smbungan cerpen lembu part 2.

Pijisketch said...

ade part lembu maen romen x utk part seterusnya.. LOL

caera puttih said...

gile ganas punye lembu :P

+d.O.Y.A.h+ said...

fakiuuu! :P

adrinaqamarina said...

tak baca entri pon sebab eksaited nak komen header cantik!

ɳυɾҽȥȥαƚყ ʝαʅαʅυԃιɳ said...

sweet gilos cerita nih

Rozuan Ismail said...

muahahah.memang betol gampang lembu tuh.sapekah gerangan.

Liyana Jaafar said...

haha :P

buDAK keCIK said...

kah2. lawa siot lembu tuh!!

nik lan nik mat said...

nak part 2...nak part 2

Ayeem Jemain said...

jilaka, masing2 dah buat drama

moshi said...

kau memang lembu

hamzah ian said...

fak.....

cerita babi

Yuyu Musa said...

hahahahahhahahahhahahhahaha....


lembu rocksss!!!


cepat la sambung...

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

ending dia tacink ..hahaha

Siti Mashitah Saidin said...

kah kah... matahari gian shisha ka woi? naiss

Ad_dEen said...

power seh lembu ni..
kemain die..
cpt sket smbg part 2...
hg ni x habis2 la tapit..

Pijahh' de-Arr said...

cis..knpa ada smbungn

Dee Chicuita said...

kahkahkahkah fakof!

Zarip Ayman said...

hahah!! xbley blaa..cpt wat smbungan dia.. :)

Mohd Hafiz said...

rilek je pak man cakap 'fakof', hahaha !

mielovate said...

haha.. ada bakat nampaknya jd penulis cerpen.. boleh kalahkan A samad said ni.. LOL..

themissingikmal said...

lembu2 urban...hahaha

Aisyah Taib said...

hahaha. ko nyer citer kalau tak menganjing mmg tak sah. haha.
nice bro.

jemputlah datang rumah: Sang Pencerah

Faridzuan said...

kirim salam kat lembu tu.

Pengajaran cerita ni, janganlah cakap bahasa omputeh, cakap jer bahasa ibunda kita yg tercinta :)

yaya_flanella said...

otai siot lembu ni. nombor dia ada?

Faraa Cullen XD said...

carut2 ! haha :P

ain dzaya said...

tapit macam lembu gakla aku rasa...

Aireen Danyse said...

Lepas ni, ayeem pun nak menyibuk wat citer ayam.. Hamzah pun dah mula jeles.. Hikhik..

Fina Fento said...

mentang mentang lah header ada lembu..

haasyaa said...

Fakof sekali dia bagi. HAHA COOL WEH CERITA!

nalhuda said...

hahahhaa...ko memang bengonglah dik..bila nak sambung?

kata kila said...

lembu rare (rujuk gambar )

Daus said...

pakop

Naddia said...

sempat ukur telo pak man dol

Are Kam Eq Bayl said...

lembu yang halang vandesar tu ka ? HAHAHA

MENU said...

ku tunggu sambungan mu

wath said...

fakof.

hahahahahaha

dear dhada ♥ said...

spesis lembu mula nak bersosial
cool :)) !

ayu jazari said...

style ah lembu neh..

Tulip Putih said...

bagus adik tapit...
mana part 2 pulak???
teruskan memerah keringat otak untuk N3 BABBBK,....terbaikkkk

mushroom said...

ni dikatakan mencarut macam lembu hahaha

salwaismail said...

tersengeh sengeh baca entry ni. fakofff! :DD

kejap. nak p sambung baca part 2 pulak.

back to top