Friday, December 24, 2010

Kisah Tabligh Di Petang Hari



Pukul 6 petang barangkali tatkala aku sedang buas beromen dengan katil... Bermacam-macam posisi kami cuba... Sekejap-sekejap ke kiri, sekejap-sekejap ke kanan... Kadangkala terlentang... Petang tu hujan plak... Fuuh!

Tok! Tok! Tok! Assalamualaikum...

Aiseh... Ada orang datang la plak... Mungkin kawan-kawanku datang pasal nak paw megi aku... Cilake... Megi bukannya murah skang... Tapi yang aku peliknya, dia bagi salam plak... Bila masa plak kawan-kawan aku reti bagi salam ni? Selalunya ketuk pintu pun pakai kaki je... Paling baik pun main tumbuk-tumbuk tombol tu... Dengan malasnya aku pun bukak jela pintu tu... 

Sekali bukak, aku terus beristighfar panjang... 3 orang tabligh lengkap dengan janggut tercegat depan aku... Kali ni sumenya wangi dengan memakai minyak altar, bukan macam sebelum-sebelum ni... Aku cuba memanjangkan seluar aku yang memang tak panjang mana... 



"Waalaikumussalam", jawabku ringkas... 

"Boleh tak kami masuk?", tanya salah seorang tabligh yang memakai baju cekelat...

"InsyaAllah, masuklah", 
balasku...

"Bla... bla... bla... Sebenarnya kami datang ni nak ajak anta ke masjid lepas maghrib nanti... Ada sedikit ceramah dari Dr. Polan bin Pulun", 
terang encik tabligh lagi... 

"Owh... Menarik tu... InsyaAllah... Saya akan menyusul di masjid nanti", ujarku...

"Baiklah, kalau macam tu, kami nak beransur dulu ye Faiz", kata encik tabligh lagi sambil menghulurkan tangannya untuk bersalam... 

Selepas mereka pergi, aku pun terus menutup pintu... On laptop jap, nak online... Bukan mahu membuang masa, saja mahu mengambil tahu kawan-kawanku sihat ke tidak hari ni... Alhamdulillah, mereka semuanya sihat... 


Esoknya, aku pun pergilah ke kafe macam biasa... Masa tengah jalan, tetiba aku nampak tabligh semalam... Beliau tersenyum kat aku... Aku pun membalas senyumannya... Tapi, senyumannya lain dari yang semalam... 
Kali ni sangat tajam dan menusuk kalbu... 

Ahh... Malam ni aku nak pergi masjid lah... 

30 comments:

aienz nawawi said...

hahahahahha
adehh . lawak2 jep

papehal nice katun2 yg dilukis tuh
hehe

pasni g masjid yer !! =)

+d.O.Y.A.h+ said...

lukisan anak mak cantek dah skrg,.

ni tengah kat masjid dah ke?

Faiz Tapit said...

tak jd pergi pn... kah3...

Amiey White said...

hahaha baru nak puji.

bila nak pg :P

ayin~weeweet said...

lepas ni dia tunggu tepi bilik sampai pergi HAHA

hanan aqilah bt amran said...

bahhaha ! sekumpulan tabligh bermalam di masjid nenek aku -.- rasa serba salah kan.

Jeely jelly said...

ceh ! ckp kemain lagi.. igtkan dh pegi.. haha

adrinaqamarina said...

haha, at least pegi la, mane tau, dapat benda baru ke :)

dabuldahi said...

kantoi.. kantoi.. tak pergi masjid.. kantoi.. hahahaha

CIK CIRA said...

tak jadi nak puji...huhu =)

Kamsiah said...

salam
area umah akka pun biasa dikunjungi jemaah tabligh mcm tu...
"abg(suami) ada ?" dia org bertanya

"maaf..takde,tak blk keje lagi.."

"psan kat abg,maghrib nnt datang berjemaah kat masjid.."
hehe..hubby kul 8,9 baru smp umah..

kyo_9 said...

huhu.. tabligh.. sape leh sangka kt Jpon pon diorang buat aktiviti ketuk2 pintu umah pelajar.. terutama nyer bdk Malaysia -_-" Besar btol rangkaian diorang..

ayu said...

hahaha..kantoi..
2 la, ponteng lg

hakeem kira said...

arrr .. kat zakba ni tak de tabligh la wei . sebab semua budak2 die g masjid kot . haha

teratai said...

salam faiz,

niat dia org tu baik,apa salahnya gi masjid, bukannya rugi apa2, tu saham akhirat tau!

MERAH said...

g masjid tu kan bagus.jalan kaki kemasjid pun dpt phale.haaaa.rajin2 la ye g masjid.

SoutulMujahid said...

muahahaha. padan muke ko faiz. len kali gi la masjid

.:padie_eyla:. said...

facebook notification tu yg takleh blah. haha

TheChekJah said...

senyum ada makna tu... kot2 nak wat anak menantu... hehe...

Hazwan Hakim said...

kah2...gelak guling baca cita ni! hahha

sophea said...

ny xde kne mmngena pon nan cter td.. tp ak curious as a cat~~ wee..~ ka ny.. dlu skolah integrasi kuantan ke..???????????????????? mke mank fmiliar... nak2 nme faiz... ak ase btol da... [ak xtao nk comment kt ne.. xde plax tmpt untk mngomen slaen kt blog.. da lme blog kn]

dyna syamsuri said...

ang nih. kelakar lah.
bek esok ang pgi, mana tau tabligh tuh tunggu ang lagi.
ngeeeeeee

~eZmALiZa~ said...

haaa...kalau xpergi masjid gak malam ni, kompom tabligh tu wat muke lg esok..hehehe.. :D

Nur said...

dalam maksud dia tuh...hahahah..pegi tak masjid??

iniialahaku said...

esok klu ko jumpak lagi dia 2..kim slam sama dia..

sophea said...

YEAH2~ jmp senior.. batch L.E.O. pueh menanye.. smpay ke nik syafiq ak berhijrah untuk menanye mnd small d pieces ny.. haha.. <3

therosputih said...

haha...pegi masjid sbb tabligh? haha..baik tak payah pegi...pegi masjid sbb mmg hati nak pegi masjid kerana allah...

Fiqas said...

jelingan tajam penuh makna tu beb...keh keh keh ...

mamawana said...

Jangang sampai semeking, makang semekut baru nak gi semejik.... kuikuikui

Faiz Tapit said...

Mak aii.. ape mende ni? hahaa

back to top