Sunday, December 26, 2010

Mana Nak Cekau Duit ni??



Semalam aku pergi mencucuk duit kat bank... Duit ye, bukan cucuk orang... Tengok kat skrin ATM tu bahagia je rasa... Duit ada lagi 4 angka... Tapi aku taw skang je boleh senyum sebab tu duit pinjaman, bukannya biasiswa... Hanya PTPTN, bukannya JPA... 


Mengikut bidalan dongeng zaman purbakala dulu, duit bukan segala-galanya... Kalau dulu, mungkin ada betulnya ayat ni... Skang ni tak boleh pakai dah... Kalau takde duit, boleh ke nak beli boxer? Boleh ke nak beli Apollo? Boleh ke nak beli majalah Mangga?

Memang ada betulnya duit tu bukan segala-galanya tapi hampir segala-galanya memerlukan duit... Hatta nak buang najis pun kena bayar 30 sen... Kalau zaman aku sekolah rendah dulu, 30 sen tu boleh beli nasik lemak dah... Skang ni nasik lemak tu setaraf dengan bahan kumuh badan je... Makin lama, makin banyak kena guna duit... Ahhh

Camni boleh dapat lagi ke 30 sen?

Kos sara hidup skang ni sangat tinggi... Minyak naik, gula naik, beras naik, rokok naik... Tapi, skang ni badan aku pun naik sekali... Mungkin kerana tempias harga barang yang suka naik taknak turun-turun ni... Mungkin pasni aku akan rajin puasa dan berjogging petang-petang... Sem lepas 2 kali aku berjaya jogging... Harap-harap sem ni 3 kali pun jadilah... Bukannya aku ni malas, cuma taknak membazir peluh je... Membazir tu kan amalan syaiton... 

Nasib baik iman aku kuat lagi...

Aku harap belanjawan untuk short sem nanti bolehlah aku guna duit dari blog ni aje... Bukan malas kerja, ekonomi gawat... Tapi, terdesak camne pun aku, aku takkan masuk MLM jadah tu ke, login pesbuk dapat RM100 ke... 
Aku lagi rela jual boxer tepi jalan...


Tapi, ni pilihan terakhir aku lah... Huaaa...


P/s: Ni aku nak promote 5 blog ni... Follow taw, jangan tak follow!


1. NurQaseh
2. Momentsdelavie
3. Ika Honey Bunny
4. My Paper Heart
5. Dabudalhi

47 comments:

'Ariff Ansaruddin said...

hahahahaha, ye ke JPA dah masuk?
by the way, kau kolej apa kat UKM?

adrinaqamarina said...

kalau kte, pilihan terakhir yang di KIV kan dulu. haha.

paam perasaan tu jugak. even dapat scolar best pon. t kena bayar balik jugak. bukan duet kte~~~

:: ANNUR :: said...

hahaha. membazir peluhh?? sengal.

doyah said...

hhahaha. bengong2. jual boxer terpakai ke? :P

ashraf said...

cakap mcm dh miskin bebeno je.padahal mintak mak bapak kompom dapat hahah

Faiz Tapit said...

Arif: Aku dak bohan

Fatimah Az-Zahra Norazman said...

pergh pergh terdesak giler.haha

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza said...

Kalau gitu kne la belajar pandai2 untuk biasiswa... bukan PTPTN.. HEE~

Faiz Tapit said...

oyaah: ye kot.. hahaha

ayap: ahh... skang mmg la ade lg

Rina Rossoneri said...

hahahahah 2 kali je jogging...

Lucy S. said...

lawa kau lukis. mcm artis. pergh.

Nur Liyana said...

nasi lemak 30sen tak wujud dah.. :'(

Shaofie said...

faiz.jgn lupa ke blog juga. ade contest dan segmen menarikkk!!! sekali sekala join...

Anonymous said...

asal blog yg ko pomot tu sgt sgt tak bes ah faiz.pomot la blog2 yg superb sket.pe daaa

neway,ak suke ah cara ko berbl0g.sempoi seyh!

Faiz Tapit said...

errr.... jgnla ckp cmtu...
sume same jela... =p

cik ciput said...

hak3x..xde istilah membazir peluh kot.. =)

dyna syamsuri said...

faiz. aku duk gelak jek tgk lukisan tuh. hahhahaha

Fizfai said...

mmm, nk promote yg dalam2... huhu

'Ariff Ansaruddin said...

owh jauh tu, tak apa janji sama-sama UKM

Tuan Din said...

Boxer colour Pink ada tak..
bak selai...

budakhitam said...

wahhh ader orang lidi...:) cantik3 :)

Nana Farhanah said...

cool!haha~

Hfz A. said...

hahahahah
part setan tu tak tahan woi.

.ib. said...

huhu~

ako sekarang duk cekau duet utk bayar balik ptptpu pulak... hehe... sebulan 2 skip bayar terus hantar reminder... hoho... kos pentadbiran tak tahan... tp nak wat camane, takdek ptptn time study habes ako... tq jugak kat ptptn... ;)

p/s: tgh berusaha mensettle dengan cepat~

Suraya Aris said...

sape komen boleh romen?
eh tak jadi la nak komen.
haha

dayah said...

comella lukisan kao faiz, ko guna paint ke photoshop?

rajin2 la cucuk duit sampai abis :D

Lady Fine said...

haha..sejak bile peluh pon boleh bazir2 nih..ekeke

Puteri Katek said...

nasib baik sy dpt biasiswa bank...bhwahahaaha....boxer ada jual lagi tak bang?? borong satu dozen ye.....

ika yunos said...

serius weyh, duit sekarang pakai macam air je! eh, ko ukm eyy? ler, sama ar. eh btw thanks mempromote blog aku. kehkehkeh

cik faez said...

ahaha . lawak lak dialog setan tu .. cett .. :D

Jeely jelly said...

yeah ! kite serupa... berpeluh itu membazir... haha.. x pyh joging.. dok umah tgk org joging je...

dilla adilla said...

hgra barang makin naik, isi makin siket.. badan tuan maintain kaah?.. haha

Botak said...

pinjam ah long.,
senang dan mudah dapat bala..

yan_n.i.m said...

pergghhh..! cute gilak boxer..ade dalam tigahpuloh inggit tuh..ngahaha

Unknown said...

blog aku tak nak pomote ker geng..huhuu

takper geng, susah susah dulu senang senang kemudian.

gud luck geng for every second of ur life

ikhlas
noname

aindzaya said...

ta tahan dowh..bila tengok lukisan antik tu...kat tmpat sini..ada lg nasi lmak 50..tapi ciput jewla..banyak menda nak komen nie..tapi da ta terkata...

Yan said...

aishhh dlu rm50 terasa besoo nilainyer.. tp la ni.. cam air lak abisnyer.. tak tau mane pegi.. rase cam beli2 makan jek.. hehe

salam kenal dik..
jemput ke blog akak undi baby akak.. klu sudi.. tq
http://www.mayaqarmyla.net/2010/12/jom-vote-adik-dhuwa-haziq.html

therosputih said...

duit oh duit...

Roselynda JMdean said...

x maola komen kang kena romen hahahha

soutulmujahid.com said...

adehh.. kesiannye. inilah kesan drpd kehidupan yg dibelit oleh golongan kapitalis

najib x pernah rasa benda ni. sebab perutnya sentiasa berisi

apa kata ko jual topup? ada gak dapat skit2. klu nak, contact aku k :)

♥cikmOt♥ said...

korang seme ni sangat kretip ar...lukis2 gitu...hehehe

mira_nas said...

hahaha... adeh,ade ke membazir peluh?

Fyda said...

mak kite kate, blajar rajen2, nanti dapat kerja bagus2, duit pun masyukk lorhh.

Kak Long said...

err..sape komen, bole romen? td ade idea nak komen, tp bile terbace description atas ni, dah telupe daa.. hahah!

Unknown said...

huhuhuhuhu ku pun mintak ptptn...errrkkk bukan mintak tp pinjam....huh knp la mereka xsedekah jer wat amal kan hehehe

deCrewz said...

Xpe, time beljar jangan terlalu dirunsingkan sangat hal duit tu.. Jai penah alami semua tu.. RM300 sebuan loan mara nak makan pe? RUmah, minyak moto, makan, duit poket? Tersiksa jiwa dan raga rasanya.. Sekarang alhamdulilah,... Berkat kesabaran tu tuhan akan balas..

Anonymous said...

nape tak apply MARA bahaya je? PTPTN mmg along pendidikan.

Klu thn gue dulu (2004), apply mara bile dh hbs blaja then result dpt 3.5 and above consider biasiswa and x perlu bayarin deh...kan ontong tu

back to top