Tuesday, November 16, 2010

Balik Kampung



Hari yang indah… Burung-burung berkicauan tanpa disuruh… Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa apa entah… Sang matahari kelihatan ceria memanaskan hidupan di bumi… Aku mengucapkan “hai” kepada matahari… Si matahari yang tersenyum dari tadi membalas “hai” kepada aku semula… Indahnya hari ni… Mood aku sangat baik… Malah rumput-rumput turut menyanyi-nyanyi kegembiraan… Lagu Muse kalau tak silap… Tiba-tiba, awan menjadi sedikit mendung…

Awan, nape mendung plak ni? Gaduh ngan boipren lagi ke?”, tanyaku menginginkan kepastian…
Wak luu… Gua senggugut bai”, jawab awan ringkas…
Owh…

Hari ni sebenarnya aku balik rumah… Semalam baru habis exam… Lega sungguh rasanya, seperti baru dapat berak setelah 2 hari meneran… Macam biasa, aku naik komuter dari stesen UKM sampai ke Seremban… Kemudian, dari Seremban aku naik bas sampailah ke Segamat… Dari Segamat mak abah aku akan ambik pulak… Itulah perjalanan pulang ke rumah yang biasa bagi seorang pelajar yang biasa-biasa…

Masa naik komuter, aku akan berebut-rebut sepenuh hati untuk dapatkan seat… Itu pun perangai yang biasa bagi aku… Dah naik tu, aku terus duduk sambil gelakkan orang yang tak dapat seat dalam hati…

Masa dah sampai kat satu stesen, ada suara laki yang  announce…
Stesen Batang Benar, Batang Benar
Aku hanya tersenyum… 

Duduk dalam komuter ni sebenarnya menguji mental juga… Di saat aku nak terlelap jugaklah macam-macam ringtone aku dengar… Dari lagu Korea yang cilake sampailah bunyik baby mintak penampo… Pastu ada geng budak sekolah menengah berambut pacak yang menjengkelkan… Ada yang pakai topi stail terangkat, pakai rantai anjing, rantai kapal… Barangkali rumah mereka kekurangan cermin, bisikku dalam hati, cuba untuk bersangka baik…

Aku malas nak cite banyak-banyak, akhirnya aku pun sampai kat rumah dengan selamat…

P/s: Kepada yang belum abes exam, padan muka! Hahahaha!

17 comments:

adrinaqamarina said...

tak pe3, untuk mereka yang sedang exam, tak lama ag free la tu. hah

Tiara said...

besnye!
hahaha.STPM mggu dpn bru start.
huaaaa

Erin Azizan said...

derr...atas tu rumah ko eh, sumpah cantik.

Faiz Tapit said...

wahaha... tu gamba google jela...

Anonymous said...

cantik ar umah ko paiz...

Anonymous said...

hahaha.patot aa lame ko menyepi..baru abis exam upenye.

Nursyairah said...

cisss! haha

budak kecik said...

pergh.best gila ko dh abes exam~!
ak baru nk exam kot after ry haji ni...

shah zahar said...

heh~
patot la lame ko hilang...

Syaa Rashid said...

brade nie suka beno tegok pompuan ye!

Rynn said...

hahaha! salam ziarah. lawak la ko ni.. terhibur aku sementara tunggu flite nk blk kg..btw, nice blog!

ayu said...

dh abs exam dh..hahahaha (gelak jahat)

Chaoi said...

ko leh jadi novelis bai

Muhammad said...

aLa wei aq xdew kmpung.......hahahaha

themissingikmal said...

mcm kenal je starting citer...cheh! mahasiswa pandai mengolah...

miza&tummy said...

lawak u boleh dipaten ar bro....ada imej tersendiri,serius keldai...

Ell Swift Dotz said...

orang segamat ke??hehee raye nak datang rumah boleh?heeheee

back to top