Monday, November 8, 2010

Main Raba-Raba Dengan Kengkawan




Tipulah kalau cakap tak pernah main tindih-tindih pemadam... Pemadam ye, bukan main tindih-tindih orang... Bahasa omputeh dia rubber... Zaman aku kacak-kacak berambut belah tepi dulu memang ni lah game yang tip top kat sekolah... . Kalau kantoi ngan penyelia petang ke, cikgu besar ke nanti kena diri luar kelas... Dah masuk zaman macho-macho ni aku main telor aje, eh silap, main game laptop aje..

"Woi sahabat-sahabat, jomlah main rubber... 
Lagipun kalian tengah tak buat ape-ape di waktu senggang ni



Itulah ajakan paling bermakna yang mampu menyetimkan kanak-kanak pada masa itu selain ajakan pergi main mercun time orang terawikh... Tapi, aku takdelah nak bising-bising sangat time orang terawikh... Itulah bukti time kecik-kecik lagi nilai-nilai murni sudah tersemat di jiwa aku sampai sekarang... 

Main rubber ni bukannya senang... Perlukan semangat dan komitmen yang yang tinggi... Kalau jenis yang cepat berputus asa tu memang dia tak boleh pergi jauh la... Aku lah antara orang yang tak pernah mengalah bila terlibat dalam arena ni, sebab bila dah kalah pun aku taknak juga ngaku kalah... 

Cara main dia senang je... Kalau dapat tindih rubber kawan sampai 10 kali, dia lah champion... So, kena pandailah control rubber tu... Takleh main redah aje... Hadiah dia pulak memang lumayan... Dapat sebijik lagi rubber dari budak yang kalah tu... Aku dulu memang suka guna pemadam negara British... Ramai sahabat aku memuji 'kekuatan' rubber aku... Tiap kali aku keluarkan rubber tu sahabat-sahabat aku mesti merasa cemburu, 
tak kurang juga ada yang cuba nak curik... Cilake!


Tapi, bila teacher aku tanya rubber tapper tu apa aku takleh jawab... Yang aku taw main rubber je... Kenalah rotan ngan pembaris kayu atas kuku... 
Sangat sakit, aku tak tipu... 
Pastu, nangis kuat-kuat kat tandas... Ok, yang ni je aku tipu...


Skang ni tiap kali guna rubber, mesti aku akan terbayang rambut aku belah tepi... Oh, kacaknya!!


38 comments:

Miera Hassan said...

hak3..dulu suka main "raba2" ni...haha

grOundnUt said...

aku last main pon tahun 1991...masa aku darjah 4...sampai mak aku cakap..mana datang 'raba' banyak² ni?...padahal aku dah byk kali menang...kui3..^^'

ashraf said...

dasar anak negro

cik hani said...

haha..best pe main raba2 ni..kalo sape mng dpt raba lebih kan?wakakaka.

Unknown said...

dulu pernah main jugak tindih2 dan raba2 nie..hak3..buat koleksi rubber..

zacky786 said...

hahaaa..~
ingat lg zmn kanak2 dulu ..!!
aku beli 1 jerr raba.. kt sekolah dgn hanya 20sen... aku bwk blk umh 20 ke 30 raba kot.. hebat x ?? ekekeke..
kenangan bhaii..

NHA said...

sampai skarang aku suke maen raba-raba.

fasheeha said...

Hahaha. ni game peberet ni. zaman kacak-kacak

eton said...

sampai sekarang kalau jumpa anak murid aku kat tadika pun aku main raba2 dgn dia org... seronok main dgn budak2 sampai budak2 ni kata aku ni mcm budak2... lol... hahahaha

Aishot said...

mak saya cikgu sekolah
jadi bile budak sekolah maen die rampas la sebab banyak sgt.
dekat rumah kiteorg pulak yg rembat pemadam tu

D'China Store said...

aku johan main raba peringkat kampung n sekolah..ada bran?..haha

choc_vanilla said...

huhu... feveret game ms dulu, nk gak lwn smpai mng.. tpi kalah gak huhu

Anonymous said...

hoyeah! ni juara raba dah smpai..kihkih :P rindu lak zaman sekolah rendah..senang je pon mainnye..bkn susah..tp best dpt pemadam bnyak..tah mana perginye rubber2 tu..

dayah said...

mai, nk raba :D memori wuu, dlu sy suka men polis entri

NAJ HEBAT said...

suka.. suka..

hahaha

Keyrill Eduardo Willeyhem said...

aik? ada gak main ni ek? huhuhuh...x pernah main lagi! ;)

Daus said...

banyak game la dulu bai, nak cite mmg x abes.. batu seremban, bola beracun, rebut tiang, polis entri bla3... haha, nostalgik tol..

Faiz Tapit said...

tu la,,, byk lg ak nk cite td... haha... kang cm wat esei lak

Anonymous said...

dulu aku ada full satu pencil box sebab salu menang. HAHA gila gamble. tapi lepastu kena rampas. fffffuuuuu

ika~~ said...

hahaha
aku pun ada wat ebtry pasal raba2 ni dlm title 'Nostalgia Zaman Sekolah Rendah'
syiook abes maen bnda alah ni!

nurmisnan said...

salam.
huhuhu... ingat main raba apa ler..
dulu masa darjah 1 suka sangat
main benda alah nih..
sampai kena rotan dgn mak
pasal asik mintak beli raba jer

mana tidak, setiap kali main
hilang.. arghhh... kenanganku

liyana said...

haha..
ingt raba ape td..
best men bnde..
smpai byk raba yg trkumpul
tp byk gk yg ilang..

alexayussida said...

salam...

suke main bnda alah tuuu..hahaha dah la bawa rubber lg besar n kiut dr org lain kan..sngaja sbb nk mng n show off..gila lah...kecik2 perangai tak elok..adess -.-' insaf jap

Anonymous said...

haha, lawak !

CEO said...

aduhai..memorial giler la game ni maser kecik2..daku xder la giler rabe tp ada gak ar main..tp kawan aku siap berkotak2 pensilcast penuh rabe..

Scorpio Warrior said...

haha. mengingatkan nostalgia skolah rendah. rinduuuu~

terokai seni said...

aku rasa mainan tu masih ada dalam alam maya ni, sebab dua tiga minggu lepas,aku nampak anak aku punya rubber punya la banyak sambil dia dok main dalam bilik... amenda la dibuat gamaknya - ooo ni la kijanya kot!

Anonymous said...

rindu kenangan itu. dah lame xmain mcm tuh. girl pon xkurang hebat tau. hahaha

Maizatul said...

gler ah ,mmg rindu zaman main tindih2 pemadam neyh.
sebelum tu bli dlu pemadam gamba+warna xnk kalah ngan orang lain.
tu da kire point nk mnag! hahaha
:) ak suke bace belog kau.

Anonymous said...

apasal aku tak pernah main benda nie?

Faiz Tapit said...

tak pernah??
hadooii... pelik sungguh

WH said...

argggghhh,warggggghhh,hohohohohohohohoooho!!
(bunyi x thn glak!)
lwk sguh!

nanie aziz said...

Hahaha.. mmg besh lah men ni dlu dpt kumpul bnyk2.

tp bru2 ni aku tny adek sdara aku, dier ngn kwn2 dah xmain spe menang leh kutip rubber yg kalah tu. sbbnya dier ckp bajet xde. duit nak wat m'cekik pon cukup2 je. nk smpn blk skola ag. pastu kalo cikgu asyik rampas je, mne x pokai!

mcm2 lahh....

Faiz Tapit said...

eh,, ade lagi ea bdak2 main skang nih??
haha... ingt dah tak layan dah

Anonymous said...

budak2 lelaki dulu jaat2..
selalu offer diri "sape nak raber aku???"

:P

Faiz Tapit said...

harharhar... nsib bek aku baik

aindzaya said...

ain pun suke jugak maen raba raba zaman sekolah dulu...

miza&tummy said...

paling best skali sape mng dapat pemadam...last2 cikgu disiplin rampas pemadam tu!dengki!!

back to top