Friday, November 12, 2010

Karangan Yang Mengubah Dunia



- Ni adalah karangan budak darjah 4 
- Diambil dari pesbuk ntah sape-sape



Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting Highlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.

Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi..!" dan jatuh ke bumi. Emak saya menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.

Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi.

 Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.
Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.

27 comments:

cHoc0^miNT said...

hahahhaa..ketawa guling2!
moral of da story:smua org akan mati..hak3

uNa da wiTch said...

okay x gelak .
gelak dalam hati jek .
kat fesbuk dah bca .
kat sini pon bca lagi tnpa gelak .
lalala

Dean winchester II said...

gile lah, sume mati! HAHA

hakeem kira said...

WOOAHHH~! terkejut aku baca ni . naseb baek aku pon tak mati . huh~

Noor Faezah Mazli said...

hahahha. budak ni sebenarnye kreatif tapi tak pandai olah ayat

ashraf said...

sial.aku bace tajuk pun dah gelak.FAIL la aku :(

.s.o.f.i.a. said...

he he....
(ok cukup.)

sikit jer aku gelak. =)

Ciao Annin-sama said...

Penat aku gelak baca cerita nih! XD

Last-last semua mati! Ceh! Kahkahkah!!!

grOundnUt said...

hahaha..berangan je lebih kot budak ni bro..ahaha...^^'

fariehan ibrahim said...

pergh~!
power kot krgn bdk neh,
sy pom xt'pikir nk wat ayt cm nie punyer pnjg, hahaa
ok, xgelak.

beLLa haLim said...

suke lah cerita u niyh. boleh copy cat tak? boleh lah. plis plis.;)

akbintangkcikdlangit said...

mmg btol...
dak ni kreatif whoa...
high imagination..
salute to adek ^^
xp still
;))))))))))))))))))

Qhamel said...

bdk tu pun dah mati. sbb smua tu brlaku sblum dye mati. huhuhu

(✿◠‿◠) said...

awal2 lg dah gelak..mak kejot guna garfu!!! haha. brutal mak die.

Nur Hafizah bte Za'ba a.k.a SuperCSI Fiza said...

da penah bace krngn nie..
bgs betul pemikiran budak nie..
pndai !

rossoneri said...

huh penuh dengan imaginatif yang tinggi ...tapi agak kejam sebenarnya.. budak ni ada masalah jiwa ke..

zacky ~786~ said...

hahaa glerr hebat..!

...fazilahpajil... said...

muahahahaha ak gelak sopan je..
cye la...

syeraRAWRR said...

saye yang telah membaca post ini dengan gigih dan yakin pon telah mati! wakakakaka

ayu said...

hahahha..cerdik btul bdk nie wat karangan

dayah SnoW Heuka said...

sume maty seyh ahah

Eira DeAiNrIaA said...

glerr ar !!!

haha~ xP

epins said...

giler punah ranah..tp aku x ketawa pun

Anonymous said...

wlaupon aku dh pnah baca, tp aku ttp gelak gak...hahahaha x leh blah tol

Luqaz™ said...

HAHAHA..budak kreatif gile nie.. x leh aku nk tahan gelak baca..haha

www.luqaz.com

FazzYnameD said...

budak yang mengarang ni imaginasi dia kuat. hebat. inovatif dan produktif. Mak dia sumbat ape la agaknye.

Yaya Maisarah said...

ok fine.. tak ketawaa,, tak ketawaa~~ haha.. kuat betul imaginary budak kecik nihh.. da beso jadik ape la tuhh..

back to top